Świat rzeźby. Felietony Bydgoskiego Centrum Sztuki

 

Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Stanisław Hipolit Popławski - sztukmistrz z Krakowa

Artysta tworząc sztukę musi zadbać między innymi o to, by być rozpoznawalnym, by jego dzieła były na tyle oryginalne, by kojarzono je z nazwiskiem. Dlatego też artyści nie szczędzą trudu nad wypracowaniem własnego stylu i powiązania go ze swoim nazwiskiem.

Gerry_1__z

Smutni ludzie wielkiego samotnika z Tyrolu

Sztuka, która bierze swój początek w przeżyciach, jest często lustrzanym odbiciem stanu emocjonalnego artysty. W przypadku prac włoskiego rzeźbiarza Bruno Walpotha trudno oprzeć się wrażeniu, że emanuje z nich jakiś niepokojący smutek.

Seung-Mo-Park-13

Metal bez tajemnic. Druciany świat Seunga Mo Parka

Wśród tworzywa rzeźby znaleźć można szkło, plastik czy gumę. Koreański artysta Seung Mo Park sięgnął w swych poszukiwaniach twórczych po zwykły stalowy drut. Okazuje się, że to tworzywo wykorzystywane w przedmiotach dnia codziennego może też stać się doskonałym tworzywem sztuki.

rzezba monumentalna

Rzeźba monumentalna - od dziadków do prezydentów USA

W monumentalnych i patetycznych realizacjach lubują się Amerykanie. Jedną z najbardziej znanych rzeźb pod względem skali, jest wykuta w Black Hills w Południowej Dakocie rzeźba przedstawiająca twarze czterech prezydentów Stanów Zjednoczonych.

Hirotoshi Itoh 1

Kamień, który się śmieje - świat Hirotoshi Itoh

Żart w sztuce jest pewnego rodzaju wentylem bezpieczeństwa, zwłaszcza wobec poważnej sztuki zaangażowanej, która za swój cel obiera moralizatorstwo lub poruszanie w twórczości artystycznej wyłącznie kwestii ostatecznych. Przykładem mogą być prace japońskiego rzeźbiarza.

Valerie-Hadida-Sculptures1

Kobieca rzeźba krucha i niczym z kreskówek

Patrząc na te dzieła, czasem można odnieść wrażenie, że w pierwszej kolejności powstała rzeźba a potem na jej podstawie rysunki. Valérie Hadida stworzyła własne, charakterystyczne i rozpoznawalne postacie. Efekt jest zarówno imponujący jak i … intrygujący.

peter_demetz_image_01

Wyrzeźbione postacie, które nie są jak manekiny

Drobiazgowa znajomość anatomii ciała ludzkiego, perfekcyjny zmysł obserwacyjny i niespotykany talent rzeźbiarski sprawia, że artysta ma niewątpliwy dar pobudzania do życia przedmiotów powstałych z drewna lipowego. Ale imponujący talent artysty przejawia się nie tylko w biegłości technicznej.

arsham02v2

Oto rzeźba, której początkiem był huragan

Dwunastoletni Daniel Ashram po uderzeniu huraganu stracił dom. Z jego posiadłości została sterta desek i masa potłuczonego szkła. Młody Daniel, pomagając służbom ratowniczym uporządkować zniszczony teren. Zbierał do wiader potłuczone szkło z szyb samochodowych. Już wtedy zainteresował go ten materiał.

veiled-marble-sculptures-by-antonio-corradini-3

Marmur, który zamienia się w muślin

Gdy pierwszy raz patrzymy na rzeźbę Antonio Corradiniego zatytułowaną Skromność, mamy mieszane uczucia. Powodów, które wprowadzają nas w stan niepewności jest wiele, warto wymienić przynajmniej te, które są zazwyczaj wspólne wszystkim, którzy podziwiają kamienną pracę włoskiego rzeźbiarza.

labirynt rzezba

Rzeźba nagle wyrastająca wprost ze ścian

Niektóre instalacje wręcz wyrastają ze ścian, odpowiedni modelunek sprawia wrażenie na oglądających, że zmutowana roślinność pragnie „zawłaszczyć” przestrzeń galerii czy budynku. By zwiększyć wrażenie podczas oglądania zwiedzający mogą wejść w labirynt poskręcanych korzeni.

Dan Webb, Sleeper, 2010. Carved fir 11 x 28 x 22 in. Collection of Helen and Sheldron Seplowitz

Skomplikowane detale z drewna świerku

Czy jest wykonana z kamienia, gliny, brązu czy drewna, rzeźba – niezależnie od tego, co przedstawia – eksponuje swą materię poprzez specyficzną strukturę, barwę i fakturę użytego tworzywa. Wystarczy przeprowadzić prosty test i wyobrazić sobie ten sam obiekt wykonany z białego marmuru i drewna.

pracownia stanislawa radwanskiego

Prawdziwie wielki uczeń wielkiego mistrza

Stanisław Radwański w swej pracy twórczej nie ukrywa tego, jak wiele zawdzięcza swemu wychowawcy, który nie tylko nauczył go pracy z materiałem, odsłaniając w pracowni tajniki pracy rzeźbiarsko–warsztatowej, ale także rozumienia czym jest rzeźba.

p15g_large

Rzeźba widziana z nietypowej perspektywy

Fotografie Hupki, oprócz tego, że stanowią drobiazgową dokumentację rzeźby ukazują też coś więcej. Poprzez sfotografowanie rzeźby z niewidzianych dotąd perspektywy Hupka pokazał, że arcydzieł rzeźby nie można odkryć nigdy do końca.

sleep mask autoportret museum of fine arts houston

Świat przerażającej rzeźby Rona Muecka

Mueck w niektórych realizacjach specjalnie przerysowuje i zakłóca proporcje dla osiągnięcia większego efektu wizualnego.  Rzeźby, dopracowane w najdrobniejszym detalu a ukazane w powiększonej, bądź pomniejszonej skali, wprowadzają u widza niepokojący dysonans.

rinaldo-carnielo

Rinaldo Carnielo, czyli Mozart w marmurze

Wspominając kwestię materiałową w rzeźbie warto przypomnieć artystę nieco dziś zapomnianego, a mianowicie florenckiego rzeźbiarza tworzącego na przełomie XIX i XX wieku – Rinaldo Carnielo. Wykorzystał uwarunkowania materiałowe marmuru z Carrary w sposób wyjątkowy.

rzeźba talbota

Sztuka portretowania kobiet w ruchu

Obserwując pracę baletu rzeźbiarz zachwycił się gracją kobiet w tańcu, obserwował ich gesty, lekkość, zwiewność, plastyczność ich ciał. Talbot w tańcu widział klasyczną linię kobiecego ciała znaną mu z rzeźb starożytnej Grecji, widział wdzięk, który starał się zamknąć w rzeźbie.

harnasie gips rzezba

Opera i dłuto - dwa światy inspiracji

Richard Wagner chcąc zmienić oblicze sztuki operowej, nie zdawał sobie sprawy, że przez przekształcenie opery w dzieło totalne, wyraża od dawna skrywane tęsknoty, nie tylko twórców operowych ale i odbiorców. Tego rodzaju tęsknoty widać już było w barokowym theatrum sacrum.

old women

Rinaldo Carnielo, czyli Mozart w marmurze

Rzeźba Philippe Faraut to ciekawy przykład doskonałego dialogu między tym, co obserwowane jest w naturze a tym, co może być wymyślone. Glina dla rzeźbiarza jest wyjątkowym pomostem do ukazania tego, co niewidoczne czyli emocji.

Przejdź do paska narzędzi